نشست جهاني گفت و گوي اديان جمعه هفته گذشته (?? ژوييه) به پايان رسيد.
در اين کنفرانس که با همکاري دو پادشاه عربستان واسپانيا در مادريد برگزار شد، شخصيتهاي برجسته مذهبي ورهبران اديان اسلام، مسيحيت، يهوديت و بوديسم مقاله ارائه کردند.
از ايران آيتالله محمدعلي تسخيري، دبيرکل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي دراين کنفرانس سه روزه حضور داشت.
از ايشان درباره عدم حضور سيد محمد خاتمي در اين کنفرانس ميپرسم که بحث گفت وگوي تمدنها را در سالهاي نخسترياستجمهورياش در سازمان ملل مطرح کرد.
آقاي تسخيري ميگويد: «آقاي خاتمي دعوت شدند اما گوياکار داشتند و خودشان نخواستند بيايند.»
آيتالله تسخيري مقالهاي با عنوان «اهميت دين و ارزشهايآن براي مقابله با جرمو جنايت» ارايه کرد.
او در مورد مقالهاش ميگويد: «محور مقاله من ، مشکل اساسي انسانيت امروز است کهاز تعادل رفتار فردي و اجتماعيخارج شده و دست به افراط گري، تروريسم و حتي تکفير ميزند.»
او تاکيد ميکند: «افرادي که تکفير ميکنند متعادل نيستند و تصور ميکنند کسانيکه همعقيده با آنها نيستند،کافرند. اينگونه انسانها يا نقص در تعقلشان هست يا در تربيت عاطفه آنهاست.»
آيتالله تسخيري دو روز پيش از اين کنفرانس در همايش دوروزه «تقويت خانواده دردمشق» درباره تعادل بين حقوق وواجبات زن مسلمان سخنراني کرده بود.
محور اصلي مقالهها در «کنفرانس جهاني گفت و گوي اديان» درمادريد، تاکيد برارزشهاي مشترک انساني بود.
از آيتالله تسخيري درباره اشتراک ديدگاه در اديان بااشاره به مقالهاش دردمشق درمورد زن ميپرسم: «فراموش نکنيم که ارزشهاي مشترک با وجود ديدگاههاي مختلف وجود دارد.»
او ادامه ميدهد: «اسلام به زن از حيث کرامت انساني،بالاترين حقوق را داده و زنميتواند در اين زمينه بهبالاترين مقامها برسد. اگر واجبات زن و حقوق زن را با هم بسنجيم متوجهتعادلي بين اين دو ميشويم.»
آيتالله تسخيري ادامه ميدهد: « شهيد مطهري ميگويدکساني که قائل به مساوات هستند اشتباه ميکنند اگر خيالکنند که مساوات به معني شبيه هم بودن هست. شباهت يک چيز است ومساوات، مفهوم ديگري دارد.»
آيتالله تسخيري در مورد تساوي زن و مرد از لحاظ حقوق انساني ميگويد: «تساوي درحقوق و واجبات از نظر اسلام هست.ما سعي ميکنيم اين ديدگاه را به همه بفهمانيم و سعي کنيم به يکتفاهم مشترک جهاني برسيم.»
از او در مورد اجراي عملي نتايج مقالات و تعهد به «منشورمادريد» ميپرسم واينکه آيا قرار است اشتراکات نظري در اين کنفرانس به مرحله عملياتي برسد؟
تسخيري ميگويد: «اصولاً کنفرانس، نميتواند ضمانت اجرايي داشته باشد. وقتي علماو رهبران به يک ديد مشترکبرسند ميتوانند اين ديدگاه را در مسير زندگي بهطور طبيعي اجراکنند و آن را به مردم و حکومتها و سازمانهاي بينالمللي منتقل کنند.»
آيا نتايج اين نوع کنفرانسها مي تواند بر قوانين جمهورياسلامي تاثيري بگذارد؟از دبيرکل مجمع جهاني تقريبمذاهب اسلامي، سوال ميکنم به عنوان يک نماينده و شخصيت ديني کهاز ايران در اين کنفرانس حضور دارد فکر ميکند نتايج اين کنفرانس تاثيري بر جمهوري اسلامي داشته باشد؟
او ميگويد: «ما اين ديدگاهها را در ايران مطرح ميکنيم و فرهنگ اين ديد مشترک را توسعه ميدهيم. به نظر مناحتمال تاثير در همه کشورها وجود دارد. مثلاً جمهوري اسلامي خط گفتو گوي اديان و گفتگوي مذاهب را دنبال کرده و از ديدگاههاي جهاني تاثير گرفته است.»
اما در اين کنفرانس کساني بودند که با نام آن چندان موافق نيستند. آيتالله ابوالقاسم ديباجي، شيعه ايرانيو نماينده آيتالله سيستاني در کويت ميگويد:
«شعارگفتوگوي اديان غلط است. براي اينکه اديان با هم جنگي ندارند که در کنار همديگر بنشينند. وقتي ميگوييم اديان با همديگر گفت و گوکنند و اختلافات خودشان راحل کنند، دليل بر اين است که اين اديان سبب ايجاد اين اختلاف و مشکلات شدهاند.»
آيتالله ديباجي ميگويد: «اين اختلافات را پيروان اديانبه وجود ميآورند.»
دکتر ديباجي که دبير کل شوراي جهاني فقه است، دربارهنقش دين در سياست ميگويد: «سياست ايجاب ميکند که انسان را به چالشبکشاند. بهطور طبيعي اين درگيري و ايناختلافات وجود دارد.
در گذشته اين گفت و گوها بيشتر جنبه ظاهري و تجملاتي داشت. ولي امروز يک ضرورت اجتناب ناپذير شده که اگرانديشمندان جهان دير حرکت کنند و اين گفت و گوها بهجود نيايد و گفت وگو جاي خودش را به درگيري و تکفير و آدمکشي و سلاح بدهد؛ براي هيچکسي در هيچ کجاي دنيا امنيت و آرامشي باقي نخواهدگذاشت.»
از آيتالله ديباجي درباره مفاهيمي ميپرسم که دين باعث شده با هم در تقابل باشند. به شکل خاص درباره «سقط جنين» ميپرسم و اينکه رهبران ديني در اين نوع کنفرانسهاچطور در اين زمينه قرار است به دستاورد مشترکي برسند؟
او ميگويد:«از آنجا که اسلام يا هر مذهبي، "وسيله"و ابزار" قرار ميگيردبراي رسيدن به هدف معين، مشکلات بهوجود ميآيد؛ وگرنه اسلام شرايطي دارد که براي هر زماني سخنخودش را دارد با هر جماعتي و با هر گروهي گفت و گو ميکند."
آيتالله ديباجي با تاکيد بر اين موضوع که اسلام، دين خشونت نيست، در مورد صدور«حدود» مثل اعدام ميگويد:
«انديشههاي مختلفي در اين زمينه هست و اخيراً در ايران هم اعلام کردند که اعدامها به آن صورت ممنوع شود و همينطور تمام رسانههاي گروهي در ايران اين موضوع را اعلام کردند. در آراي بسيارياز فقها، مجتهدين و بزرگان ميبينيد که در اين مورد و اينکه اصلااجراي حدود انجام شود، اختلاف نظر دارند.»
منبع: زمانه
|