• وبلاگ : صوفيان رند
  • يادداشت : زير منبر علما 2
  • نظرات : 0 خصوصي ، 18 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + طلبه پشيمان كه راه برگشت ندارم 
    امام صادق از قول حضرت پيامبر فرمود: چون مردي را پرنماز و روزه ديديد به او ننازيد تا بنگريد عقلش چگونه است". به همين خاطر است که ما هم اينروزها از نماز خواندن و روزه گرفتن مقلدين مذهبي شگفت زده نمي شويم. چراکه اغلب ايشان نه دين دارند و نه عقل که بتوانند به شخصه در دينشان و مسائلشان تحقيق کنند. چراکه اگر مردم ما عقل مي داشتند از مراجع پيروي نمي کردند. (به نظر من) اگر نيم جو عقل و نيم جو دين با اين مردم بود آنگاه مسلما وضعمان اين چنين نبود. آري من تمامي خرابي اوضاع زمانه خود را در اين مي بينم که مراجع مذهبي در ضديت با قرآن خدا و عقل موهبتي او، راه مردم را از اصل ديانت اسلام منحرف ساخته اند و به اين طريق نسل ما ( و نسلهاي گذشته ) را بي شعور و گمراه کرده اند. (در همان کتاب) از قول امام صادق مي خوانيم: " کسي که تعقل نکند رستگار نگردد و تعقل نکند کسي که نداند." بنابراين ملاحظه مي کنيد که امامان همه بر تعقل کردن و دانستن (نه به مفهوم عام بلکه دانستن به معني خاص و فراگيري علمي) تاکيد مي کنند. علي بن ابي طالب (در همان کتاب) مي فرمايد: " کسي را که آگاه شوم بر يکي از صفات استوار است بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم، اما از نداشتن عقل و دين چشم نمي پوشم .... فقدان عقل فقدان زندگي است و بي خردان فقط با مردگان مقايسه شوند و بس".

    مراجع ما کي به اين سخنان اهميت دادند و کجاست آن مرجعي که تبليغ اين شيوه دينداري را کرده باشد؟ براي من نرويد از فلان کتاب المکاسب المحرمه آقاي خميني مدرک بيآوريد که چنين است و چنان. هر سخن نيکي که کسي گفته سخني است که از زبان انسانهاي دانشمند و حکيم بيرون آمده است. سخنان خوب و بد همه از آن آن کساني است که مي خواهند به پشتوانه سخنان خوب، حرف زشت و شيطاني خود را به کرسي بنشانند. بقول علي بن ابي طالب شيطان وقتي بر دوستانش چيره مي شود که مشتي از باطل را با مشتي از حقيقت قاطي مي کند و مي اورد. و متاسفانه بيشتر سخنان شما و سخنان کساني مثل آيت لله خميني و دکتر شريعتي همه بر اين شيوه است.

    با ابن سخن امام باقر موضوع اين بخش از استدلالم را به پايان مي برم که فرمود: "غير خدا (يعني کساني مثل همين مراجع) را براي خود تکيه گاه و محرم راز مگيريد که مومن نباشيد زيرا هر وسيله و پيوند و خويشي و محرم راز و بدعت و شبهتي نزد خدا بريده و بي اثر است جز آنچه را که قرآن اثبات کرده است." و البته که قرآن تقليد را اثبات نکرده است و اين پيوندها که مردم با شما و آن مراجع دارند همه باطل و بي اثر است. بي اثري شان امروز بر همگان روشن شده است.

    بنابراين ، حال که نه قرآن خدا به مسئله تقليد اشاره کرده و نه از سخنان پيامبر گرامي اسلام و ائمه معصومين ما مطلبي در تاييد موضوع تقليد گفته شده ، پس آيا

    شما فکر مي کنيد خدا ما و شما را بحال خودمان آزاد گذاشته كه هركاري را شما دلتان خواست باسم خدا بكنيد و خدا هم آن را تاييد کند و بر عهده ما باشد که به هر سخن و فتواي شما مراجع تمکين کنيم؟