سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 زیر منبر علما 2 - صوفیان رند

زیر منبر علما 2

چهارشنبه 87 اردیبهشت 11 ساعت 10:39 صبح

ادامه فتاوای علما شیعه در باره متصوفه

 

حضرت آیت الله صافى گلپایگانى:

صوفیه با فرقه‏ها و انشعابات بسیارى که دارند اگر چه در انحراف در یک سطح نیستند و بسا که برخى از آنان از ربقه اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرف‏اند و عقاید خاصه‏اى که دارند غیر اسلامى است؛ بنابراین مشارکت در ایجاد بناها و مراکز تبلیغى آنها و شرکت در محافل آنها خلاف شرع و حرام است.

چون روش گروه مذکور بر خلاف روش رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و ائمه هدى علیهم‏السلام است و در اسلام محلى به نام خانقاه وجود ندارد این روش، انحراف از طریقه متشرّعه که متلقاه از ائمه هدى علیهم‏السلام است و موجب اضلال مى‏باشد، مباشرت در ساختن خانقاه و کمک مالى براى ساختن آن و همکارى با این گروه و موافقت با ساختن آن به هر شکلى حرام است. خداوند مؤمنین را از فتن مُضلّه محفوظ بدارد. و الله العالم.

حضرت آیت الله بهجت:

سئوال: مستدعى است به این چند سؤال، جواب مرفوم فرمایید:

1ـ ساختن خانقاه و تجدید بناء شرعا حکم آن چیست؟

2ـ کمک کردن در جهت ساخت خانقاه و برپایى مراسم در آن و هرگونه کمک کردن و تقویت این فرقه‏هاى دراویش، حکم آن چیست؟

3ـ حکم شرکت کردن در مراسم و حضور در خانقاه چیست؟

4ـ آیا فرقى بین فرق دراویش مثل ذهبیه، سلفیه، خاکسار و... هست؟

جواب : هر چه سبب تفرقه در بین مسلمان‏ها باشد جایز نیست و آن‏چه در اسلام معروف است همان مساجد و حسینیه‏ها و امثال آنهاست و هر عنوانى که سبب تشکیل حزب و گروهى شود که مولّد فرقه‏اى از 72 فرقه شود باطل است و تأسیس و ترویج آن جایز نیست و الله العالم.

سؤال: 1ـ شرکت در مجالس ذکر و دعاى فرقه‏هاى صوفیه از جمله ذهبیه احمدى که در اماکن هم‏چون خانقاه و حسینیه و نام‏هایى از این دست که ویژه عبادت این فرقه ساخته مى‏شود چه حکمى دارد؟

2ـ کمک مادى یا معنوى (مثل دادن مجوز قانونى از طریق دولت) در ساخت و عمران اماکن عبادت و ذکر فرقه‏هاى منحرفى هم‏چون ذهبیه احمدى چه حکمى دارد؟

3ـ با عنایت به احادیث مختلفى که در باب ضلالت و حتى عناد فرق منحرفه صوفیه با اهل بیت عصمت و طهارت رسیده است، بعضى مراجع ذى ربط مجوز قانونى جهت ساخت یک عبادتگاه به نام حسینیه احمدى جهت فرقه ذهبیه در شهر دارالمؤمنین دزفول صادر نموده‏اند، وظیفه مؤمنین نسبت به این قصور و احیانا تعمّد بعضى مسؤولین در صدور یک مجوز قانونى که هیچ وجهه شرعیه‏اى ندارد چیست؟

4ـ با توجه به قصور و اهمال مسئولین شهر آیا از باب وظیفه نهى از منکر تخریب این حسینیه (حسینیه احمدى) که معبد فرقه ذهبیه احمدى و بدعتى آشکار در دین اسلام است، چگونه مى‏باشد؟

حضرت آیت الله بهجت:

تأسیس وترویج این قبیل اماکن و مجالس کلاً جایز نیست و نهى از منکر و جلوگیرى از آن‏ها با احراز شرایط امر به معروف بر همگان واجب است.

 


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]