سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تیر 87 - صوفیان رند

نظر اسلام درباره مساجد

سه شنبه 87 تیر 25 ساعت 12:41 عصر

نظر اسلام

در دین مبین اسلام تنها جایی که نسبت به سایر اماکن دارای تقدس و آداب خاص است «مسجد» است. در این رابطه هم در قرآن وهم در روایات بسیار یاد شده است که ما به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم :

قُلْ أَمَرَ رَبىّ‏ِ بِالْقِسْطِ  وَ أَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلّ‏ِ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مخُْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ  کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ [1]

بگو: «پروردگارم به دادگرى فرمان داده است، و [اینکه‏] در هر مسجدى روى خود را مستقیم [به سوى قبله‏] کنید، و در حالى که دین خود را براى او خالص گردانیده‏اید وى را بخوانید، همان گونه که شما را پدید آورد [به سوى او] برمى‏گردید.»

یَابَنىِ ءَادَمَ خُذُواْ زِینَتَکمُ‏ْ عِندَ کلُ‏ِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُواْ وَ اشرَْبُواْ وَ لَا تُسرِْفُواْ  إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الْمُسرِْفِینَ [2]

اى فرزندان آدم! زینت خود را در هر مسجدى برگیرید، و بخورید و بیاشامید ولى اسراف مکنید، بى‏شک او اسرافکاران را دوست ندارد

پیامبر گرامی اسلام(9) فرمودند:

«رفت وآمد به مساجد رحمت است و خودداری از رفتن به مساجد نفاق است».[3]

باز هم فرمودند: «مساجد خانه­های افراد با تقوا می­باشد».[4]

همچنین حضرت علی (7) می­فرمایند: «مساجد بهترین قطعات زمین هستند و ارزشمندترین انسان­ها در پیشگاه با عظمت خداوند کسی است که نخستین شخص در رفتن به مسجد و آخرین نفر در بیرون آمدن از آن باشد».[5]

 



[1] . سوره اعراف/آیه 29

[2] . همان آیه 31

2. کنزالعمال، ص570.

3 . جامع الاحادیث شیعه، ج 4، ص 437.

4 . سفینه البحار، ج 1، ص600.


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]


تاریخچه خانقاه

دوشنبه 87 تیر 10 ساعت 10:32 صبح

تاریخچه خانقاه

همانطور که گفته شد اولین خانقاه توسط امیری ترسا(مسیحی) ساخته شد و به گفته خود صوفیه نیز این جریان در قرن چهارم هجری اتفاق افتاد!! یعنی در حدود سیصدوپنجاه سال بعد شهادت حضرت علی(ع) این مرکز انحرافی توسط یک غیر مسلمان ایجاد شد.

در ادبیات گفتاری از خانقاه به تعابیر زیر نیز یاد می شود :

زاویه ، رباط ، خانگاه ، خانگه ، خانقه ، خان گاه ، خانجاه و خوانگاه ، که یا این تغییر واژه به خاطر سرودن اشعار بوده و یا در ازمنه و امکنه متفاوت این لفظ به این اشکال خوانده شده است. به هر حال این مرکز که بعدها در مقابل مساجد علم شدند، توانستند به لطایف الحیل عده ای را در خود جای دهند.

متصوفه برای اینکه بتوانند در کار خود پیشرفت کنند برای خانقاه های خود موقوفات قرار داده و امورات خود را از این طریق می گذراندند، چنانچه در بعضی از کتابهای تاریخی آمده برای بعضی از این خانقاه ها که بعنوان مرکزیت دیگر خانقاه ها مشهور بود موقوفات فراوان قرار دادند. و مراسمهای آنچنانی در آن برقرار بود.

ادامه دارد 


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]