سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 زیر منبر اهل بیت(ع) 3 - صوفیان رند

زیر منبر اهل بیت(ع) 3

سه شنبه 87 اردیبهشت 3 ساعت 12:27 صبح

دیدگاه اهل بیت (ع) 3

در قسمت از نوشتار بخش پایانی نظر اهل بیت(ع) را خدمت خوانندگان گرامی عرض می نمایم، در این قسمت نظر امام صادق(ع) و امام رضا(ع) گفته خواهد شد تا خواننده گرامی به اهمیت موضوع و انحراف این جرسومه فساد در امت اسلامی پی ببرد:

1.   به سند صحیح از «احمد ابن محمد بزنطی» روایت کرده­اند که مردی به امام صادق(ع) عرض کرد: در این زمان قومی پیدا شده­اند که به آن­ها صوفی می­گویند. درباره آن­ها چه می­فرمایید؟

امام(ع) در پاسخ فرمود:

«انهم أعداؤُنا فمن مال إلیهم فهو منهم و یُحشَرُ معهم و سیکونُ أ قوام یّدّعونَ حُبّنا و یمیلون إلیهم ویتشبهون بهم و یلقبون أنفسهم بلقبِهِم ویُأوّلون أ قوالهم ألا فمن مالَ إلیهم فلیس منا و إنا منهم برآءُ و من أنکرهم و ردّ علیهم کان کمن جاهد الکفار بین یدی رسول الله(ع)؛[1]

 آن­ها (صوفیان) دشمنان ما هستند، پس هر کس به آن­ها میل کند، از آنان است و با آن­ها محشور خواهد شد و به­زودی کسانی پیدا می­شوند  که ادعای محبت ما را می­کنند و به ایشان نیز تمایل نشان می­دهند، خود را به ایشان تشبیه نموده و لقب آنان را بر خود می­گذارند و گفتارشان را تأویل می­کنند. بدان ­که هر کس به ایشان تمایل نشان دهد؛ از ما نیست و ما از او بیزاریم و هر کس آنان را انکار و رد کند، مانند کسی است که در حضور پیامبر اکرم(ع) با کفار جهاد کرده است».

2.      به سند صحیح از «بزنطی» و«اسماعیل بن بزیع» از امام رضا ) روایت شده است که آن حضرت فرمود:

«من ذُکِرَ عِندَهُ الصوفیة و لَم ینکرهُم بِلِسانِهِ وَ قَلبِهِ فلیسَ منا و مَن أنکَرَهُم فکَأنَما جاهَدَ الکُفار بینَ یدی رسول الله(ع)؛[2]

هر کس نزد او از صوفیه سخن به میان آید و با زبان و دلش انکار ایشان نکند، از ما نیست و هر کس صوفیه را انکار نماید، گویا در حضور رسول خدا(ع) با کفار جهاد کرده است».

3.   به سند معتبر از « حسین بن سعید» روایت شده است که گفت: «سألت أبا الحسن (ع) عن الصوفیة و قال:«لا یقول أحد بالتصوف الا لخُدعة أو ضلالة أو حماقة و أمّا مَن سمی نفسه صوفیا للتقیة فلا إثم علیه و علامته أن یکتفی بالتسمیة فلا یقول بشیئ من عقاید هم الباطلة؛[3]

از حضرت رضا (ع) درباره صوفیه سؤال کردم و ایشان فرمود: «کسی قائل به تصوف نمی­شود مگر از روی خدعه [و مکر] یا گمراهی یا حماقت؛ اما اگر کسی از روی تقیه خود را صوفی بنامد، [تا از شر آن­ها در امان بماند]، بر او گناهی نیست؛ و علامتش این است که به نام اکتفا کند و به چیزی از عقاید باطلشان قائل نشود».

4.   کلینی به سند معتبر از «سدیر صیرفی» روایت کرده که: روزی از مسجد بیرون می­آمدم و امام باقر(ع)داخل مسجد می­شد، حضرت دست مرا گرفت، رو به کعبه نمود و فرمود: «ای سدیر! مردم از جانب خداوند مأمور شدند که بیایند و این خانه را طواف کنند و به نزد ما آیند و ولایت خود را بر ما عرضه نمایند».

سپس فرمود:

 «یا سدیر فاُریک الصّادّین عن دین الله. ثم نظر إلی أبی حنیفة و سفیان الثوری فی ذلک الزمان و هم حلَق فی المسجد فقال: هؤلاءِالصّادّون عن دین الله بلا هدی من الله و لا کتاب مبین. إنَّ َهؤلاء الأخابث لو جلسوا فی بیوتهم فجال الناس فلم یجدوا أحداً یُخبرهم عن الله تبارک و تعالی و عن رسوله(ع) حتی یأتونا فنخبرهم عن الله تبارک و تعالی عن رسوله؛[4]

 ای سدیر! می­خواهی کسانی را که مردم را از دین خدا جلوگیری می­کنند به تو نشان دهم؟ آن­گاه به ابوحنیفه و سفیان که در مسجد حلقه زده بودند، نگریست و فرمود: اینها هستند که بدون هدایت از جانب خدا و سندی آشکار، از دین خدا جلوگیری می­کنند. اگر این پلیدان در خانه­های خود بنشینند و مردم را گمراه نکنند، تا مردم کسی را که از خداوند تبارک و تعالی و رسولش خبرشان دهد نیابند، مردم به سوی ما می­آیند و ما ایشان را از جانب خدا و رسول خبر می­دهیم».

با تدبر در این روایات متوجه نظر و دیدگاه ائمه (ع) در مورد تصوف می شویم، امام رضا(ع) حتی آنها را از کفار بدتر قلمداد می نماید چرا که آنها ادعای مسلمانی و حتی دارای ایمان بالا و تا جائی که سران آنها برای جذب مقبولیت عوام خود را نائب امام (ع) می دانند، آنها بدون توجه به این روایات و با استفاده از سادگی عده ای عوام خود را وطریقت و راه وروش خود را برگرفته از صراط مستقیم و دنباله رو ائمه هدی(ع) معرفی می نمایند.

ان شاء الله روشنگری در رابطه با این فرقه ها و بر ملا کردن حیله های آنها در نوشتار بعدی خدمت عزیزان خواهد آمد.

امید است با عنایت به رهنمودهای بزرگان دین همیشه در راه درست و مستقیم قدم برداریم.


[1] .اثنی عشریه، ص33.

[2] . سفینةالبحار، ج2، ص57.

[3] . اثنی عشریه، ص33.

[4] . اصول کافی، ج1، ص 392.


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]