سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 زیر منبر علما 1 - صوفیان رند

زیر منبر علما 1

چهارشنبه 87 اردیبهشت 11 ساعت 10:36 صبح

بعد از دید گاه اهل بیت (ع) نسبت به صوفیه به دیدگاه علما که جانشینان برحق ائمه اطهار(ع) هستند می پردازیم. چرا که ازامام صادق (علیه السّلام) روایت شده که در جواب سائل که سوال کرد دین را درغیاب شما از کجا و چه کسی فرا گیریم، فرمودند :

فأمّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا على هواه، مطیعا لأمر مولاه، فللعوامّ أن یقلّدوه.

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده کسى که از فقهاء و دانشمندان احکام شرعیّه نگاه دارنده شخص خود و حفظ کننده دین و آئین خویش و مخالف و ناسازگار هوا و خواهش نفس و مطیع و فرمانبر امر مولاى خود بوده بر عوام و توده مردم آنست که از او تقلید و پیروى نمایند.[1]

در این روایت امام می فرماید که دین از علما گرفته می شود ونکته جالب اینجاست که، اینقدر این مسئله برای امام اهمیت دارد که باز هم اکتفا به همه عما نمی فرمایند بلکه کسانی از علما را مورد توجه قرار می دهند که دارای شرایط خاصی هستند. نتیجه ای که از این کلام امام دریافت می شود این است که در وادی دین و معرفت حق، تنها کسی که شایسته مراجعه بعد از ائمه(ع) است ،همان علما هستند که این امر هم نیز به خاطر اوامر ائمه اطهار است که ما به آن اهتمام داریم.

باید توجه داشت که بحث عرفان نیز از شاخه های دین است و ÷یامبر اعظم(ص) به عنوان اولین عارف کامل اسلام شناخته شده است و بعد او نیز ائمه هدی و پیروان واقعی آنها هستند که از این وادی بهرمندند.

توجه : در کلام امام نامی از قطب و شیخ و مرشد و پیر ... نیامده است.

حال با این مقدمه اشاره نگاهی به بعضی از نظرات علما می اندازیم :

شیخ بهایى

در کشکول از حضرت رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت کرده که فرمود : « قیامت، قیام نخواهد نمود بر امت من تا که بیرون آیند طایفه‏اى از امت من که آنها را صوفى گویند، نیستند از امت من، حلقه زنند از براى ذکر سرهاى خود را، و بلند سازند به ذکر صداهاى خود را، گمان کنند که آنها بر طریقه ابراهیم‏اند. بلکه آنها گمراه‏ترند از کفار و از اهل آتش هستند، از براى آنها نعره‏هاست مثل نعره‏هاى خرها، قولشان قول فجّار است و عملشان عمل جهّال و آنها نزاع‏کنندگان با علمایند، ایشان ایمان ندارند و به اعمال خود عُجب کنند و حال آن که از براى ایشان از عمل خود غیر از تعب نباشد».

ملا محسن فیض کاشانى

عارف وارسته، در کتاب وافى و کتاب بشارة الشیعه به مذمت صوفیه پرداخته و بدعت‏هاى آنها مانند غنا و سماع و حرکات خاصه و دعاوى گمراه کننده را افشا مى‏کنند.

حضرت آیت‏الله خامنه‏اى:

سؤال: آیا شرکت کردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟

جواب : جایز نیست و کسانى که اوامر و نواهى قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه علیهم‏السلام معتقدند چه بهتر است که اسم جداگانه‏اى را که لازم نیست بلکه مضرّ است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشند

حضرت آیت الله مکارم شیرازى:

سؤال: ایجاد مکتب‏ها و مرام‏هاى انحرافى یکى از اهداف شوم قدرت‏هاى استکبارى بوده است. در طى سال‏هاى اخیر فرقه‏هاى مختلف صوفیه در حال فعالیت گسترده‏ترى گردیده و مراکزى را به عنوان پایگاه‏هاى خود بنا مى‏سازند. مستدعى است نظر خود را درباره صوفیه و مشارکت و ایجاد بناها و مراکز تبلیغى آنان و شرکت در محافل آنها بیان فرمایید.

جواب : تمام فرق صوفیه داراى انحرافاتى هستندو شرکت در فعالیت‏هاى آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست. تمام فرق صوفیه و از جمله فرقه ذهبیه احمدیه داراى انحرافاتى هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامى بسیارى از مراکز آنان تعطیل شد. مسؤولین محترم دزفول هم نباید اجازه تأسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانى به آنها بدهند. همیشه موفق باشید.

حضرت آیت الله سیستانى:

اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آنها لازم است.

حضرت آیت الله تبریزى(ره):

هر مسلمانى که بر خلاف آن چه علماى شیعه در رساله‏هاى عملیه فرمودند، عمل کند باطل است و ترویج و اعانت و شرکت در مجالسى که بر خلاف آن چه علماى شیعه فرمودند تشکیل شود مشروعیت ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانى(ره):

معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد که گمان کند آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امکنه دارد صحیح نیست بلکه اگر به این عنوان بروند که آن جا شرعا پایگاه ذکر و مدح و منقبت است حرام مى‏باشد. لذا بر عموم مسلمانان است که براى امور عبادى، مذهبى و اعیاد موالید ائمه علیهم‏السلام در مساجد اجتماع کنند که «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حرکت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهى از منکر عمل کنید.

سؤال: چند ماهى است که ضمن تکالیف دینى، شب‏هاى جمعه براى دعا و انابه به درگاه خدا در خانقاه شرکت مى‏کنم. چون مشاهده کردم بجز قرائت قرآن و دعا و ثنا و یک ذکرى هم براى مولا، چیز دیگرى در آنجا انجام نمى‏دهند؛ حالا رفتن من به آن جا ثواب دارد یا نه؟

حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:

واضح است که معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد که گمان کنید آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امکنه دارد بدعت و حرام است. و به علاوه، این تشکیلات، موجب تفرقه مسلمین و اختلاف و ضعف آنها مى‏شود و ذکرهایى که در آن جا خوانده مى‏شود اگر مدرک و سند معتبرى نداشته باشد خواندنش به قصد ورود جایز نیست و اگر اعتبار آن هم با عقاید حقه موافق نباشد خواندنش مطلقا حرام است. شما در وظایف خود به رساله‏هاى عملیه و در اذکار و ادعیه به کتب دعا مانند مفاتیح الجنان رجوع کنید.

حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:

سؤال: رفتن به خانقاه دراویش جهت استماع مرثیه و سوگوارى ائمه علیهم‏السلام و اقامه فاتحه مردانه و زنانه با وجود مساجد و شرکت نمودن در اجتماع آنان به عنوان اعیاد و غیره و منبر رفتن در آن‏جا جهت ختم فواتح و کمک به ساختمان خانقاه جایز است یا نه؟

جواب : امور مذکوره ترویج باطل است و جایز نیست. اعاذنا الله من فتن آخر الزمان.


[1] . بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار/ ترجمه‏فارسى/212  


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]