سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 دفاع از حق فاطمه(س) - صوفیان رند

دفاع از حق فاطمه(س)

سه شنبه 87 خرداد 14 ساعت 10:31 صبح

                   شهادت دخت نبی مکرم اسلام تسلیت باد

 

به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) این مطلب را که دفاع یکی از شیعیان در برابر ابوحنیفه است قرار دادم ان شاءالله مورد توجه قرار گیرد:

و نقل است که روزى فضّال بن حسن بن فضّال کوفىّ به أبو حنیفه برخورد که جماعتى انبوه مواردى از فقه و حدیث را بر ایشان املاء مى‏کرد، فضّال به دوست همراه خود گفت: تا أبوحنیفه را خجل نکنم هیچ جایى نروم.

دوست همراهش بدو گفت: أبو حنیفه کسى است که تو خود به حالش واقفى و دلیل و حجّت او آشکار و عیان است.

گفت: واگذار! مگر حجّت فردى گمراه بر حجّت مؤمن مى‏چربد؟ سپس بدو نزدیک شده و با هم سلام و علیک کردند، و حاضران همگى جواب سلامش را دادند، پس گفت:

اى أبو حنیفه، یکى از برادران من مى‏گوید: بهترین مردم پس از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله علىّ بن أبى طالب است و من مى‏گویم: أبوبکر بوده و پس از او عمر. نظر شما چیست خدا رحمتت کند! پس أبوحنیفه مدتى سر بزیر انداخته سپس گفت: آرامگاه آن دو کنار رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از هر کرم و فخرى بسنده مى‏کند، مگر نمى‏دانى که آن دو کنار آن حضرت مدفونند، دیگر چه حجّتى واضحتر از آن است؟

فضّال گفت: من همین را به برادرم گفتم و او گفت: اگر آن خانه فقط براى رسول خدا بود آن دو با دفن در موضعى که حقّى در آن نداشتند مرتکب ظلم و ستم شده‏اند، و اگر براى آن دو بوده و به پیامبر بخشیدند باز هم در پس گرفتن آن کار بسیار بدى کردند، زیرا از بخشش خود صرف نظر کرده و عهد خود را فراموش کردند.

أبو حنیفه ساعتى سر بزیر انداخته فکر کرد سپس گفت: نه مخصوص او نه آن دو بوده، بلکه از قسمت سهم الإرث عایشه و حفصه مستحقّ دفن در آن مکان شدند.

فضّال گفت: من نیز همین را بدو گوشزد کردم ولى او گفت: تو خود مى‏دانى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله با داشتن نه زوجه وفات یافت، اگر حساب کنیم براى هر کدام از زوجات آن حضرت یک نهم از یک هشتم مى‏افتد، سپس در یک نهم یک هشتم نگاه کردیم دیدیم مى‏شود یک وجب در یک وجب، با این حساب چگونه آن دو مرد مستحقّ بیشتر از آن شدند، و بعد اینکه چطور عایشه و حفصه از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله ارث برند ولى فاطمه دخت گرامى او از میراث منع گردد؟! أبو حنیفه گفت: اى قوم، او را از من دور کنید، که او رافضى مذهب خبیث است. [1]



[1]  . احتجاج-ترجمه جعفرى/ ج‏2/ ص330  

 


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]