سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 نظر اهل بیت (علیهم السلام) 2 - صوفیان رند

نظر اهل بیت (علیهم السلام) 2

جمعه 87 فروردین 23 ساعت 7:59 صبح

 قسمت دوم

روایتی که در ذیل اشاره به آن می شود از بیانات پیامبر اکرم(ص) است که در اِخبار از آینده و به وجود آمدن چنین گروهی در بین مسلمین خبر می دهد، به این ترتیب که وجود مقدس ایشان به مسلمین تنبه داده که مواظب باشند در چنین دامهایی گرفتار نشوند.

«لاتقوم الساعه علی امتی حتی یقوم قوم من امتی اسمهم الصوفیه لیسوا منی وانهم یحلقون للذکر و یرفعون اصواتهم یظنّون انهم علی طریقتی بل هم اضل من الکفار وهم اهل النار لهم شهیق الحمار»

 روز قیامت بر امتم پا نشود تا آنکه قومی از امت من به نام صوفیه برخیزند، آنها از من نیستند وبهره ای از دین ندارند، آنها برای ذکر دورهم حلقه می زنند وصداهای خود را بلند می کنند به گمان اینکه بر طریقت و راه من هستند، نه بلکه آنها از کافران نیز گمراه تر و اهل آتشند وصدائی دارند مانند صدای الاغ.[1] 

مشاهده می شود که اولا رسول خدا(ص) اشاره می فرمایند: این گروه از امت من هستند یعنی از مسلمین بشمار می روند. البته از کسانی که راه را اشتباه رفته و در گمراهی به سر می برند. بله اینان کسانی هستند که بنده امیال خود هستند و کاری به کلام بزرگان دین ندارند و به قول خودشان آنگونه که دلشان بخواهد خدا را پرستش می کنند.مانند کسی که نماز صبح را چهار رکعت می خواند و در جواب سائل بیان می کند که حال عبودیت پیدا کردم و دلم خواست بیشتر با خدا باشم بنابراین نمازم را از دو رکعت به چهار رکعت ادامه دادم.

بله وقتی کسی سرخود بخواهد دین را تفسیر کند اینگونه می شود که کاری به دستورات اهل بیت (ع) ندارد. در حدیث بالا اشاره شد که اینان به زعم خویش بر طریق و راه رسول خدا (ص) هستند در صورتی که خود پیامبر از آنان برائت جسته وآنان را حتی از کفار بدتر می داند چرا که اینان دین را به مسخره گرفته وبه قول شاعر :

من از بیگانگان هرگز ننالم       که هرچه با من کرد آشنا کرد

 بله این خود از نگرانیهای پیامبر (ص) بوده که برای امت خود پیش بینتی نموده است. در حدیث اشاره به صوت بلند آنها شده و به صدای (عرعر) الاغ تشبیه شده است. اشاره به حلقه های ذکر است و همچنین سماع آنها که با صدای بلند دور هم جمع می شوند و بقول خودشان تا رسیدن به حالت خلسه این کار ادامه دارد.

براستی آیا این چنین افرادی که به بهانه های واهی خود را به اینچنین گروهایی مرتبط می کنند و از آنها طلب یاری می خواهند، در راه مستقیم به سر می برند؟ چرا لجوجانه با وجود این احادیث همچنان به راه باطل خود ادامه داده و مخالفت دین ورسول خدا(ص) می کنند؟  اللهم اجعل عاقبه امورنا خیرا

 



[1] . الاثنی عشریه /ص34 ؛ سفینه البحار/ج2/ص58 (به نقل از کتاب تصوف از دیدگاه ائمه اطهار/ داود الهامی)


نوشته شده توسط :

نظرات ديگران [ نظر]