: منوي اصلي :
: درباره خودم :
: لوگوي وبلاگ :
: لينك دوستان من :
: آرشيو يادداشت ها :
: جستجو در وبلاگ :
بعد از دید گاه اهل بیت (ع) نسبت به صوفیه به دیدگاه علما که جانشینان برحق ائمه اطهار(ع) هستند می پردازیم. چرا که ازامام صادق (علیه السّلام) روایت شده که در جواب سائل که سوال کرد دین را درغیاب شما از کجا و چه کسی فرا گیریم، فرمودند :
فأمّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا على هواه، مطیعا لأمر مولاه، فللعوامّ أن یقلّدوه.
حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده کسى که از فقهاء و دانشمندان احکام شرعیّه نگاه دارنده شخص خود و حفظ کننده دین و آئین خویش و مخالف و ناسازگار هوا و خواهش نفس و مطیع و فرمانبر امر مولاى خود بوده بر عوام و توده مردم آنست که از او تقلید و پیروى نمایند.[1]
در این روایت امام می فرماید که دین از علما گرفته می شود ونکته جالب اینجاست که، اینقدر این مسئله برای امام اهمیت دارد که باز هم اکتفا به همه عما نمی فرمایند بلکه کسانی از علما را مورد توجه قرار می دهند که دارای شرایط خاصی هستند. نتیجه ای که از این کلام امام دریافت می شود این است که در وادی دین و معرفت حق، تنها کسی که شایسته مراجعه بعد از ائمه(ع) است ،همان علما هستند که این امر هم نیز به خاطر اوامر ائمه اطهار است که ما به آن اهتمام داریم.
باید توجه داشت که بحث عرفان نیز از شاخه های دین است و ÷یامبر اعظم(ص) به عنوان اولین عارف کامل اسلام شناخته شده است و بعد او نیز ائمه هدی و پیروان واقعی آنها هستند که از این وادی بهرمندند.
توجه : در کلام امام نامی از قطب و شیخ و مرشد و پیر ... نیامده است.
حال با این مقدمه اشاره نگاهی به بعضی از نظرات علما می اندازیم :
شیخ بهایى
در کشکول از حضرت رسول صلىاللهعلیهوآله روایت کرده که فرمود : « قیامت، قیام نخواهد نمود بر امت من تا که بیرون آیند طایفهاى از امت من که آنها را صوفى گویند، نیستند از امت من، حلقه زنند از براى ذکر سرهاى خود را، و بلند سازند به ذکر صداهاى خود را، گمان کنند که آنها بر طریقه ابراهیماند. بلکه آنها گمراهترند از کفار و از اهل آتش هستند، از براى آنها نعرههاست مثل نعرههاى خرها، قولشان قول فجّار است و عملشان عمل جهّال و آنها نزاعکنندگان با علمایند، ایشان ایمان ندارند و به اعمال خود عُجب کنند و حال آن که از براى ایشان از عمل خود غیر از تعب نباشد».
ملا محسن فیض کاشانى
عارف وارسته، در کتاب وافى و کتاب بشارة الشیعه به مذمت صوفیه پرداخته و بدعتهاى آنها مانند غنا و سماع و حرکات خاصه و دعاوى گمراه کننده را افشا مىکنند.
حضرت آیتالله خامنهاى:
سؤال: آیا شرکت کردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟
جواب : جایز نیست و کسانى که اوامر و نواهى قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه علیهمالسلام معتقدند چه بهتر است که اسم جداگانهاى را که لازم نیست بلکه مضرّ است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشند
حضرت آیت الله مکارم شیرازى:
سؤال: ایجاد مکتبها و مرامهاى انحرافى یکى از اهداف شوم قدرتهاى استکبارى بوده است. در طى سالهاى اخیر فرقههاى مختلف صوفیه در حال فعالیت گستردهترى گردیده و مراکزى را به عنوان پایگاههاى خود بنا مىسازند. مستدعى است نظر خود را درباره صوفیه و مشارکت و ایجاد بناها و مراکز تبلیغى آنان و شرکت در محافل آنها بیان فرمایید.
جواب : تمام فرق صوفیه داراى انحرافاتى هستندو شرکت در فعالیتهاى آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست. تمام فرق صوفیه و از جمله فرقه ذهبیه احمدیه داراى انحرافاتى هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامى بسیارى از مراکز آنان تعطیل شد. مسؤولین محترم دزفول هم نباید اجازه تأسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانى به آنها بدهند. همیشه موفق باشید.
حضرت آیت الله سیستانى:
اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آنها لازم است.
حضرت آیت الله تبریزى(ره):
هر مسلمانى که بر خلاف آن چه علماى شیعه در رسالههاى عملیه فرمودند، عمل کند باطل است و ترویج و اعانت و شرکت در مجالسى که بر خلاف آن چه علماى شیعه فرمودند تشکیل شود مشروعیت ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانى(ره):
معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد که گمان کند آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امکنه دارد صحیح نیست بلکه اگر به این عنوان بروند که آن جا شرعا پایگاه ذکر و مدح و منقبت است حرام مىباشد. لذا بر عموم مسلمانان است که براى امور عبادى، مذهبى و اعیاد موالید ائمه علیهمالسلام در مساجد اجتماع کنند که «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حرکت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهى از منکر عمل کنید.
سؤال: چند ماهى است که ضمن تکالیف دینى، شبهاى جمعه براى دعا و انابه به درگاه خدا در خانقاه شرکت مىکنم. چون مشاهده کردم بجز قرائت قرآن و دعا و ثنا و یک ذکرى هم براى مولا، چیز دیگرى در آنجا انجام نمىدهند؛ حالا رفتن من به آن جا ثواب دارد یا نه؟
حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:
واضح است که معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر براى این باشد که گمان کنید آنجا خصوصیت و شرافتى بر سایر امکنه دارد بدعت و حرام است. و به علاوه، این تشکیلات، موجب تفرقه مسلمین و اختلاف و ضعف آنها مىشود و ذکرهایى که در آن جا خوانده مىشود اگر مدرک و سند معتبرى نداشته باشد خواندنش به قصد ورود جایز نیست و اگر اعتبار آن هم با عقاید حقه موافق نباشد خواندنش مطلقا حرام است. شما در وظایف خود به رسالههاى عملیه و در اذکار و ادعیه به کتب دعا مانند مفاتیح الجنان رجوع کنید.
حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانى:
سؤال: رفتن به خانقاه دراویش جهت استماع مرثیه و سوگوارى ائمه علیهمالسلام و اقامه فاتحه مردانه و زنانه با وجود مساجد و شرکت نمودن در اجتماع آنان به عنوان اعیاد و غیره و منبر رفتن در آنجا جهت ختم فواتح و کمک به ساختمان خانقاه جایز است یا نه؟
جواب : امور مذکوره ترویج باطل است و جایز نیست. اعاذنا الله من فتن آخر الزمان.
[1] . بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار/ ترجمهفارسى/212
نوشته شده توسط :
دیدگاه اهل بیت (ع) 3
در قسمت از نوشتار بخش پایانی نظر اهل بیت(ع) را خدمت خوانندگان گرامی عرض می نمایم، در این قسمت نظر امام صادق(ع) و امام رضا(ع) گفته خواهد شد تا خواننده گرامی به اهمیت موضوع و انحراف این جرسومه فساد در امت اسلامی پی ببرد:
1. به سند صحیح از «احمد ابن محمد بزنطی» روایت کردهاند که مردی به امام صادق(ع) عرض کرد: در این زمان قومی پیدا شدهاند که به آنها صوفی میگویند. درباره آنها چه میفرمایید؟
امام(ع) در پاسخ فرمود:
«انهم أعداؤُنا فمن مال إلیهم فهو منهم و یُحشَرُ معهم و سیکونُ أ قوام یّدّعونَ حُبّنا و یمیلون إلیهم ویتشبهون بهم و یلقبون أنفسهم بلقبِهِم ویُأوّلون أ قوالهم ألا فمن مالَ إلیهم فلیس منا و إنا منهم برآءُ و من أنکرهم و ردّ علیهم کان کمن جاهد الکفار بین یدی رسول الله(ع)؛[1]
آنها (صوفیان) دشمنان ما هستند، پس هر کس به آنها میل کند، از آنان است و با آنها محشور خواهد شد و بهزودی کسانی پیدا میشوند که ادعای محبت ما را میکنند و به ایشان نیز تمایل نشان میدهند، خود را به ایشان تشبیه نموده و لقب آنان را بر خود میگذارند و گفتارشان را تأویل میکنند. بدان که هر کس به ایشان تمایل نشان دهد؛ از ما نیست و ما از او بیزاریم و هر کس آنان را انکار و رد کند، مانند کسی است که در حضور پیامبر اکرم(ع) با کفار جهاد کرده است».
2. به سند صحیح از «بزنطی» و«اسماعیل بن بزیع» از امام رضا (ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود:
«من ذُکِرَ عِندَهُ الصوفیة و لَم ینکرهُم بِلِسانِهِ وَ قَلبِهِ فلیسَ منا و مَن أنکَرَهُم فکَأنَما جاهَدَ الکُفار بینَ یدی رسول الله(ع)؛[2]
هر کس نزد او از صوفیه سخن به میان آید و با زبان و دلش انکار ایشان نکند، از ما نیست و هر کس صوفیه را انکار نماید، گویا در حضور رسول خدا(ع) با کفار جهاد کرده است».
3. به سند معتبر از « حسین بن سعید» روایت شده است که گفت: «سألت أبا الحسن (ع) عن الصوفیة و قال:«لا یقول أحد بالتصوف الا لخُدعة أو ضلالة أو حماقة و أمّا مَن سمی نفسه صوفیا للتقیة فلا إثم علیه و علامته أن یکتفی بالتسمیة فلا یقول بشیئ من عقاید هم الباطلة؛[3]
از حضرت رضا (ع) درباره صوفیه سؤال کردم و ایشان فرمود: «کسی قائل به تصوف نمیشود مگر از روی خدعه [و مکر] یا گمراهی یا حماقت؛ اما اگر کسی از روی تقیه خود را صوفی بنامد، [تا از شر آنها در امان بماند]، بر او گناهی نیست؛ و علامتش این است که به نام اکتفا کند و به چیزی از عقاید باطلشان قائل نشود».
4. کلینی به سند معتبر از «سدیر صیرفی» روایت کرده که: روزی از مسجد بیرون میآمدم و امام باقر(ع)داخل مسجد میشد، حضرت دست مرا گرفت، رو به کعبه نمود و فرمود: «ای سدیر! مردم از جانب خداوند مأمور شدند که بیایند و این خانه را طواف کنند و به نزد ما آیند و ولایت خود را بر ما عرضه نمایند».
سپس فرمود:
«یا سدیر فاُریک الصّادّین عن دین الله. ثم نظر إلی أبی حنیفة و سفیان الثوری فی ذلک الزمان و هم حلَق فی المسجد فقال: هؤلاءِالصّادّون عن دین الله بلا هدی من الله و لا کتاب مبین. إنَّ َهؤلاء الأخابث لو جلسوا فی بیوتهم فجال الناس فلم یجدوا أحداً یُخبرهم عن الله تبارک و تعالی و عن رسوله(ع) حتی یأتونا فنخبرهم عن الله تبارک و تعالی عن رسوله؛[4]
ای سدیر! میخواهی کسانی را که مردم را از دین خدا جلوگیری میکنند به تو نشان دهم؟ آنگاه به ابوحنیفه و سفیان که در مسجد حلقه زده بودند، نگریست و فرمود: اینها هستند که بدون هدایت از جانب خدا و سندی آشکار، از دین خدا جلوگیری میکنند. اگر این پلیدان در خانههای خود بنشینند و مردم را گمراه نکنند، تا مردم کسی را که از خداوند تبارک و تعالی و رسولش خبرشان دهد نیابند، مردم به سوی ما میآیند و ما ایشان را از جانب خدا و رسول خبر میدهیم».
با تدبر در این روایات متوجه نظر و دیدگاه ائمه (ع) در مورد تصوف می شویم، امام رضا(ع) حتی آنها را از کفار بدتر قلمداد می نماید چرا که آنها ادعای مسلمانی و حتی دارای ایمان بالا و تا جائی که سران آنها برای جذب مقبولیت عوام خود را نائب امام (ع) می دانند، آنها بدون توجه به این روایات و با استفاده از سادگی عده ای عوام خود را وطریقت و راه وروش خود را برگرفته از صراط مستقیم و دنباله رو ائمه هدی(ع) معرفی می نمایند.
ان شاء الله روشنگری در رابطه با این فرقه ها و بر ملا کردن حیله های آنها در نوشتار بعدی خدمت عزیزان خواهد آمد.
امید است با عنایت به رهنمودهای بزرگان دین همیشه در راه درست و مستقیم قدم برداریم.
نوشته شده توسط :
گرامی باد یاد شاعر بلند آوازه ایران سعدی شیرازی
امروز روز اول اردیبهشت ماه، روز گرامیداشت سعدی شیرازی نامیده شده است. لذا به خاطر اینکه یادی از این شاعر بلند آوازه ایرانی داشته باشیم حکایتی از گلستان شیخ اجل برگزیده ایم که خدمت دوستان نقدیم می گردد، امید است مرضی شما عزیزان گردد.
طریق درویشان، ذکرست وشکر؛ وخدمت وطاعت، وایثار وقناعت، وتوحید وتوکل، وتسلیم وتحمل. هرکه بدین صفتها که گفتم موصوفست، به حقیقت درویشست،وگرچه در قباست.
اما هرزه گردی بی نماز هواپرست هوسباز که روزها به شب آرد در بند شهوت، وشبها روز کند در خواب غفلت، وبخورد هرچه در میان آیدوبگوید هر چه بر زبان آید، رند است وگر چه در عباست
ای درونت برهنه از تقوی کز برون جامه ریا داری
پرده هفت رنگ در مگذار تو که در خانه بوریا داری
نوشته شده توسط :
با سلام خدمت دوستان عزیز
از شما می خوام اگه مطلبی در رابطه با سماع دارید برام پست کنید.
لطفا مطالب علمی باشه!
اگه عکس از سماع(رقاصی)درویشا دارین نیز برام بفرستید.
می خوام در آینده در مورد رقاصی دراویش بنویسم . آخ که چه کیفی داره !!
نوشته شده توسط :